Νέα Δεδομένα για τον Αυτισμό: Διαφορές Μεταξύ Αγοριών και Κοριτσιών
Εισαγωγή
Μια εικοσαετής έρευνα φωτίζει νέα στοιχεία σχετικά με τον αυτισμό και τις διαφορές που μπορεί να υπάρχουν ανάμεσα στα αγόρια και τα κορίτσια κατά την ηλικία της πρώτης διάγνωσης.
Ο Αυτισμός σε Εξέλιξη
Το φάσμα του αυτισμού έχει αποτελέσει αντικείμενο μελέτης για χρόνια, με τους ειδικούς να αναζητούν απαντήσεις σχετικά με το πώς εκδηλώνεται. Μια πρόσφατη μελέτη από την Καλιφόρνια μας καλεί να επανεξετάσουμε όσα θεωρούσαμε δεδομένα.
Η Πιο Ολοκληρωμένη Μελέτη Παγκοσμίως
Η έρευνα, που δημοσιεύεται στο Nature Human Behavior, διεξήχθη από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια. Στην μελέτη συμμετείχαν περισσότερα από 2.500 βρέφη και νήπια, ηλικίας 12 έως 48 μηνών, από το 2002 έως το 2022. Αυτά αξιολογήθηκαν από ειδικούς ψυχολόγους στο UC San Diego Autism Center of Excellence.
Από τα συμμετέχοντα παιδιά, 1.500 είχαν διαγνωστεί με αυτισμό, 600 αναπτύσσονταν κανονικά και 475 παρουσίαζαν αναπτυξιακή καθυστέρηση. Κάθε παιδί υποβλήθηκε σε 19 διαφορετικές μετρήσεις, αναλύοντας στοιχεία όπως:
- Γλωσσική ανάπτυξη
- Κοινωνικές δεξιότητες
- Κινητικότητα
- Επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές
- Γνωστική λειτουργία
Η κοινωνική προσοχή εξετάστηκε επίσης μέσω προηγμένης τεχνολογίας eye-tracking.
Ευρήματα της Μελέτης
Διαφορές Ανάμεσα σε Αγόρια και Κορίτσια
Αξιοσημείωτο είναι ότι δεν εντοπίστηκαν διαφορές μεταξύ αγοριών και κοριτσιών με αυτισμό σε καμία από τις μετρήσεις, εκτός από μια μικρή υπεροχή των κοριτσιών σε καθημερινές δεξιότητες, όπως το ντύσιμο και η σίτιση.
Ακόμα και όταν τα παιδιά κατηγοριοποιήθηκαν σε υποομάδες – χαμηλής, μεσαίας και υψηλής λειτουργικότητας – οι διαφορές ήταν μηδαμινές. Η παρακολούθηση της αναπτυξιακής πορείας των νηπίων από τους 12 έως 48 μήνες δεν έδειξε διαφοροποιήσεις ανά φύλο.
Αντίκτυποι στους Τυπικά Αναπτυσσόμενους
Αντίθετα, οι ερευνητές παρατήρησαν σαφείς διαφορές στα παιδιά που δεν είχαν αυτισμό. Τα κορίτσια υπερείχαν σε περισσότερες από τις μισές μετρήσεις, κυρίως στη γλωσσική ανάπτυξη και τις κοινωνικές δεξιότητες. Όπως επισημαίνει η Δρ. Karen Pierce, νευροεπιστήμονας, «τα κορίτσια τείνουν να ωριμάζουν πιο γρήγορα σε αυτούς τους τομείς».
Η Δρ. Pierce ανέφερε ότι οι ερευνητές περίμεναν να παρατηρήσουν διαφορές, αλλά τα αποτελέσματα την εξέπληξαν.
Δύο Πιθανά Συμπεράσματα
Τα ευρήματα της μελέτης οδηγούν σε δύο σημαντικά συμπεράσματα:
- Ανακρίβειες σε Προηγούμενες Μελέτες: Ίσως οι προηγούμενες μελέτες να ήταν ανακριβείς, λόγω μικρής δείγματος ή μεθοδολογικών περιορισμών.
- Εκδηλώσεις Διαφορών με την Πάροδο του Χρόνου: Οι διαφορές μεταξύ φύλων μπορεί να γίνουν εμφανείς αργότερα, καθώς επηρεάζονται από κοινωνικούς ή βιολογικούς παράγοντες.
Εστίαση στο Άτομο, Όχι στο Φύλο
Οι ερευνητές επισημαίνουν τη σημασία της κατανόησης του αυτισμού μέσω υποκατηγοριών λειτουργικότητας. Αυτή η προσέγγιση μπορεί να βελτιώσει την κατεύθυνση των πρώιμων παρεμβάσεων. Η Δρ. Pierce αναφέρεται στην ανάγκη ενίσχυσης της γλώσσας από νωρίς, ώστε τα παιδιά να μπορούν να εκφράζονται και να μεγαλώνουν με αυτοπεποίθηση.
Συμπέρασμα
Η μελέτη αυτή μας καλεί να επανεξετάσουμε τις απόψεις μας σχετικά με τον αυτισμό και να εστιάσουμε στην ατομική ανάπτυξη των παιδιών, παρά στις γενικεύσεις που βασίζονται στο φύλο. Το τελικό ζητούμενο είναι να διασφαλίσουμε ότι κάθε παιδί μπορεί να φτάσει το πλήρες δυναμικό του.
Οι πληροφορίες σε αυτό το άρθρο δεν υποκαθιστούν την ιατρική συμβουλή.