Ποιες είναι οι βασικές αιτίες πίσω από τις καλές ή κακές σχολικές επιδόσεις των μαθητών; Αν και παράγοντες όπως η κοινωνικοοικονομική κατάσταση και η ψυχολογία έχουν μελετηθεί εκτενώς, μια νέα έρευνα φέρνει στο προσκήνιο μια παράμετρο που ίσως δεν είχατε φανταστεί: το ύψος. Μία πρόσφατη μελέτη αποκαλύπτει μια ενδιαφέρουσα σύνδεση μεταξύ του ύψους των μαθητών και της απόδοσής τους στις σχολικές εξετάσεις.
Ποιοι μαθητές τα πάνε καλύτερα στις σχολικές εξετάσεις – Οι ψηλοί ή οι κοντοί;
Μια νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στην Economics and Human Biology δείχνει ότι οι ψηλότεροι μαθητές έχουν ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις στις σχολικές εξετάσεις σε σχέση με τους πιο κοντούς συνομηλίκους τους. Η μελέτη βασίστηκε σε μεγάλο δείγμα μαθητών από δημόσια σχολεία της Νέας Υόρκης και αποκάλυψε ότι οι ψηλότεροι μαθητές είχαν υψηλότερους βαθμούς σε Μαθηματικά και Αγγλικά.
Οι ερευνητές επιδίωξαν να κατανοήσουν γιατί οι ψηλότεροι άνθρωποι τείνουν να κερδίζουν υψηλότερους μισθούς στην ενήλικη ζωή, κάτι που έχει παρατηρηθεί σε πολλές μελέτες. Μία πιθανή εξήγηση είναι ότι τα ψηλότερα άτομα ενδέχεται να έχουν ακαδημαϊκά πλεονεκτήματα από νεαρή ηλικία, κάτι που μπορεί να εξηγεί εν μέρει την επαγγελματική τους επιτυχία. Η μελέτη αυτή εστιάζει στη σύνδεση αυτή, χρησιμοποιώντας δεδομένα από μια μεγάλη βάση δεδομένων σχολείων.
«Υπάρχει ένα πολύ γνωστό φαινόμενο στις κοινωνικές επιστήμες ότι οι ψηλότεροι άνδρες και γυναίκες έχουν υψηλότερα εισοδήματα από τους πιο κοντούς σε χώρες παγκοσμίως», δήλωσε η Stephanie Coffey, επίκουρη καθηγήτρια οικονομικών στο Saint Anselm College, η οποία διεξήγαγε την έρευνα μαζί με την Amy Ellen Schwartz του Πανεπιστημίου του Delaware.
«Η έρευνα προσφέρει κάποιες πιθανές εξηγήσεις για αυτό το φαινόμενο. Μια εξήγηση είναι τα κοινωνικά κανάλια: οι ψηλότεροι άνθρωποι μπορεί να έχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση ή να γίνονται αντιληπτοί πιο θετικά από τους άλλους. Μια άλλη πιθανότητα είναι ότι το ύψος σχετίζεται θετικά με την ικανότητα (τα ψηλότερα άτομα τείνουν να έχουν υψηλότερες βαθμολογίες σε τεστ γνωστικής ικανότητας)», πρόσθεσε η ερευνήτρια.
Πώς διεξήχθη η μελέτη για το ύψος και τις σχολικές επιδόσεις των παιδιών
Η μελέτη χρησιμοποίησε δεδομένα από σχεδόν 500.000 μαθητές δημόσιων σχολείων της Νέας Υόρκης, με χρονική περίοδο από το 2010 έως το 2017. Τα δεδομένα περιλάμβαναν ύψος, βαθμολογίες σε τεστ Μαθηματικών και Αγγλικών, δημογραφικά στοιχεία και άλλες πληροφορίες, όπως η κατάσταση παχυσαρκίας και η σχολική φοίτηση. Αξιολογώντας αυτά τα δεδομένα, διαπιστώθηκε ότι οι ψηλότεροι μαθητές είχαν καλύτερες επιδόσεις σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους.
Αποτελέσματα και Συμπεράσματα
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το ύψος συνδέεται με μια μικρή, αλλά στατιστικά σημαντική, βελτίωση στις επιδόσεις των μαθητών. Κάθε αύξηση του ύψους συσχετίστηκε με μικρές αυξήσεις στις βαθμολογίες, τόσο στα Μαθηματικά όσο και στα Αγγλικά. Αυτές οι αυξήσεις, αν και φαινομενικά μικρές, μπορεί να συγκεντρωθούν με τον χρόνο και να επηρεάσουν σημαντικά τις τελικές αξιολογήσεις.
«Το κύριο εύρημά μας είναι ότι τα αγόρια και τα κορίτσια που είναι ψηλότερα από τους συμμαθητές τους βαθμολογούνται υψηλότερα στα Μαθηματικά και την Αγγλική Γλώσσα σε όλες τις τάξεις μέχρι τις τελικές εισαγωγικές εξετάσεις», δήλωσε η Δρ. Coffey στο PsyPost.
Το ύψος των συνομηλίκων επηρεάζει τις επιδόσεις ενός παιδιού
Ένα ακόμη πιο ενδιαφέρον συμπέρασμα της μελέτης είναι ότι η σύγκριση του ύψους με τους συνομηλίκους μπορεί να έχει σημαντική επίδραση. Οι μαθητές που ήταν ψηλότεροι από τους συνομηλίκους τους παρουσίασαν καλύτερες επιδόσεις, πιθανώς λόγω κοινωνικών παραμέτρων όπως η αυτοεκτίμηση και η θετική αντίληψη από τους άλλους.
Οι ερευνητές εξέτασαν και την πιθανότητα ότι η υγεία (π.χ., κατάσταση παχυσαρκίας) θα μπορούσε να εξηγήσει τη σύνδεση μεταξύ ύψους και ακαδημαϊκής επίδοσης. Διαπίστωσαν ότι η σχέση μεταξύ ύψους και επιδόσεων ενισχύθηκε όταν εξετάστηκε η παχυσαρκία, υποδεικνύοντας ότι άλλοι παράγοντες μπορεί να επηρεάζουν τις επιδόσεις.
Οι περιορισμοί της μελέτης
Αν και τα ευρήματα είναι ισχυρά σε πολλαπλά στατιστικά μοντέλα, η μελέτη έχει περιορισμούς. Οι ερευνητές δεν μπόρεσαν να εξετάσουν πλήρως παράγοντες όπως η κοινωνικοοικονομική κατάσταση στην πρώιμη παιδική ηλικία, οι οποίοι πιθανώς επηρεάζουν το ύψος και την ακαδημαϊκή επίδοση. Επίσης, δεν διαχώρισαν πλήρως τις κοινωνικές επιπτώσεις του ύψους από άλλους παράγοντες, όπως η ικανότητα του ατόμου.
Συμπεράσματα και Μελλοντικές Έρευνες
Συνολικά, η έρευνα προσφέρει χρήσιμες ενδείξεις για το πώς το ύψος μπορεί να επηρεάσει την ακαδημαϊκή και επαγγελματική πορεία, αλλά απαιτεί περαιτέρω ανάλυση. Οι ερευνητές σκοπεύουν να εξετάσουν και άλλες παραμέτρους, όπως η παιδική παχυσαρκία και οι επιπτώσεις της διαδικτυακής εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19 στην ακαδημαϊκή επίδοση των μαθητών.
Οι πληροφορίες σε αυτό το άρθρο δεν υποκαθιστούν την ιατρική συμβουλή.
Πηγές: PsyPost, Educational Research Review, Economics & Human Biology